Bouwopdracht van 30 miljoen gaat naar Boskalis; fietsenkelder eind 2020 gereed

Zwolle – Voorjaar 2019 start de bouw van de ondergrondse fietsenstalling onder het Stationsplein in Zwolle. Aannemer Boskalis Nederland heeft de aanbesteding voor het bouwproject binnengehaald en gaat de opdracht uitvoeren. Het gaat om de bouw van een fietsenkelder waar 5.475 fietsen in kunnen en de metamorfose van het Stationsplein en de Stationsweg.

Begin oktober uitgewerkt ontwerp

Boskalis had tijdens de aanbesteding de plannen met de beste prijs-kwaliteitsverhouding. De aannemer kwam van de vijf meedingende partijen als beste uit de bus. Het beoordelingssteam van de gemeente Zwolle, NS Stations, ProRail en Fietsersbond Zwolle keek naar prijs, kwaliteit, overlast en duurzaamheid van het ingediende plan. Begin oktober zal Boskalis haar uitgewerkte ontwerp voor de fietsenkelder en het Stationsplein / Stationsweg presenteren. In het voorjaar van 2019 wordt gestart met de werkzaamheden.

Stationsplein Noord

Omdat het busstation van Zwolle begin 2019 verhuist naar de achterzijde van het station krijgt het Stationsplein een nieuwe uitstraling. Zo wordt de rotonde op de kop van de Stationsweg vervangen door een andere inrichting waardoor het monumentale stationsgebouw beter tot zijn recht komt. De indeling van het Stationsplein vormt een eenheid en sluit aan bij de bebouwing op de 19e eeuwse Stationsbuurt. Het Stationsplein wordt primair ingericht voor fietsers en voetgangers, maar blijft ook toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer.

Ondergrondse fietsenstalling

De gemeente Zwolle zet in op meer parkeerruimte voor fietsen bij het station. Een belangrijke stap in die richting is het bouwen van een grote stalling voor 5.475 fietsen onder het Stationsplein. De parkeercapaciteit voor fietsen aan de noordkant van het station wordt hierdoor meer dan dubbel zo groot.

Onderstaande sfeerimpressies zijn referentieontwerpen en niet het uiteindelijke ontwerp van de fietsenstalling.

Toegankelijk

De nieuwe ondergrondse fietsenstalling krijgt twee grote in- en uitgangen aan het Stationsplein. Deze zijn alleen toegankelijk met een geldige OV-chipkaart. De fietsen worden ondergronds op één verdieping gestald in dubbellaagse fietsenrekken. Vanuit deze fietsenstalling kunnen reizigers met een overdekte roltrap naar het station. De huidige ondergrondse fietsenstalling aan de noordzijde van het station blijft vooralsnog in tact. Ook de fietsenstalling onder het Lübeckplein aan de zuidzijde van het station blijft bestaan.

Onderstaande sfeerimpressie is een referentieontwerp en niet het uiteindelijke ontwerp van de fietsenstalling.

Noodopvang extreme regenbuien

Rond de kelder worden maatregelen getroffen om regenwater op te vangen. Deze maatregelen zijn voldoende om zeer grote buien te verwerken. De fietsenkelder zelf kan als noodmaatregel worden gebruikt voor tijdelijke berging bij extreme regenbuien, die naar verwachting eens per 100 jaar voorkomen.

Planning

De herinrichting van Stationsplein Noord en de bouw van de ondergrondse fietsenstalling start in het voorjaar van 2019 nadat het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station in gebruik wordt genomen. De bouw van de ondergrondse fietsenstalling wordt in 2020 afgerond. Afgelopen weken werd ter voorbereiding van de werkzaamheden al een oude riolering verlegd ter hoogte van het ABN AMRO kantoor en de Starbucks.

Foto: ©Peter Denekamp – Graafwerk in verband met koppelen waterleiding voor Stationsplein Zwolle

De samenwerkende partijen zullen er straks alles aan om het noordelijke stationsgebied tijdens de werkzaamheden goed bereikbaar te houden.

Budget van 30 miljoen

De gemeente kan deze ondergrondse fietsenstalling die bijna 25 miljoen euro gaat kosten bouwen dankzij een forse financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In totaal zal de complete metamorfose van het Stationsplein en de Stationsweg inclusief de kelder zo’n 30 miljoen euro bedragen. Het beheer van de fietsenkelder wordt straks deels betaald door de NS en deels door de gemeente Zwolle. Door allerlei bouwmaatregelen wordt geprobeerd om de kosten van het beheer te verlagen.

Koninklijke Boskalis Westminster NV is een Nederlands bedrijf en één van de grootste baggermaatschappijen van de wereld. De belangrijkste activiteiten van Boskalis zijn landaanwinning, de aanleg en het onderhoud van havens en vaarwegen en het beschermen van kusten en oevers. Een andere tak van sport is Inland Infra. Onder deze tak vallen diensten als het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van auto- en spoorwegen, rioleringen, bruggen, dammen en tunnels en het uitvoeren van grondverbeterings- en grondsaneringswerken. Bron: Wikipedia

Tags
Meer bekijken
CRAFT Benelux Sportswear
Back to top button