Nieuws uit ZwolleTV KortVoorpagina

Bouw Station Stadshagen en elekrificatie Kamperlijntje officieel gestart

Zwolle – Donderdagmiddag 12 november vond de officiële start plaats van de werkzaamheden aan de Kamperlijn. Provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail trekken hierin samen op.

Stations, sporen en bovenleiding

De verbetering van de Kamperlijn, het 13 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Kampen, gaat op 12 januari 2017 officieel van start zodat in december 2017 de elektrische treinen kunnen gaan rijden. Bij het werk aan de Kamperlijn gaat het om de aanleg van het nieuwe station Zwolle Stadshagen, de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn en de aanpak van station Kampen.

Zwolle Stadshagen

De verbetering van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. De werkzaamheden starten met de aanleg van station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen.

Skyline

In juni start het werk aan het 13 kilometer lange spoortraject door de aanleg van onder andere 200 bovenleidingmasten en het vernieuwen van het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en de skyline van Kampen.

Spoor klaarmaken voor elektrische treinen

Op de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, gaan elektrische treinen rijden. Daarvoor leggen we een bovenleiding aan. Ook bouwen we een nieuw tussenstation én vernieuwen we het spoor.

Op dit moment rijden treinen tussen Zwolle en Kampen op diesel. Om elektrische treinen te laten rijden zorgen we voor:
• de aanleg van zo’n 200 bovenleidingmasten;
• technische ruimten voor energievoorziening voor het spoor;
• kabels naar deze gebouwen.

Station Kampen

Op station Kampen leggen we een “spoorplein” aan. Dit plein krijgt bankjes met uitzicht op de IJssel en de Hanzestad Kampen, aan de overkant van de rivier. Daarvoor verlengen en verbreden we het perron. Ook komt het perron iets verder van de woningen af te liggen. Daarnaast verwijderen we de overbodige sporen op het oude rangeerterrein.

Nieuw station Zwolle Stadshagen

In de Zwolse wijk Stadshagen bouwen we een nieuw tussenstation: Zwolle Stadshagen. Het station krijgt een tunnel onder het spoor, bij de Belvédèrelaan. Zo is het station vanuit de wijk Stadshagen nog beter bereikbaar.

Nieuw spoor

Behalve het spoor klaarmaken voor elektrische treinen, krijgt het traject tussen Zwolle en Kampen nieuwe spoorstaven, wissels, bielzen en spoorgrind. In Zwolle verhogen we daarnaast de spoorbrug over de Blaloweg. Hiermee wordt de kans op aanrijdingen door vrachtwagens kleiner.

Sneller

Ook al maken de treinen straks een extra stop op Zwolle Stadshagen, de huidige dienstregeling verandert niet. Want de elektrische treinen tussen Zwolle en Kampen gaan sneller rijden. De snelheid gaat omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Met het extra station en de verhoogde snelheid verbeteren we de bereikbaarheid tussen Zwolle en Kampen.

Duurzamer en goedkoper

Anders dan dieseltreinen, zijn elektrische treinen stiller en schoon. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit, waardoor de luchtkwaliteit verbetert. En: ze zijn goedkoper in onderhoud- en brandstofkosten.

Planning

Heel 2017 werken we aan dit project. In december van dat jaar openen we de vernieuwde Kamperlijn. Dan zullen ook de eerste elektrische treinen gaan rijden.

 

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button