SportVoorpaginaZorg & Welzijn

Bloemetje voor buschauffeurs PEC Zwolle en Vitesse

Afgelopen zaterdag zijn de buschauffeurs van de spelers- en supportersbussen van PEC Zwolle en Vitesse in het zonnetje gezet. De actie was onderdeel van de BOB Sport campagne 100% BOB, 0% op, van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost-Nederland. Deze buschauffeurs zijn altijd de BOB en zorgen ervoor dat de spelers en supporters veilig thuis komen. Mevrouw Bieze, vicevoorzitter van het ROV Oost-Nederland en gedeputeerde van de provincie Gelderland, heeft de buschauffeurs tijdens de rust van de wedstrijd bedankt. Op het veld ondertekenden de chauffeurs een groot BOB-rijbewijs en werden ze beloond. Mevrouw Bieze benadrukte het belang van het hebben van een BOB. ,,Rijden onder invloed is één van de voornaamste oorzaken van ernstige verkeersongevallen. Het zorgt alleen al in Gelderland en Overijssel voor zeker 15 doden en meer dan 200 ernstig gewonden per jaar. Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel!”, aldus Bieze.

Buschauffeurs verrast

De centrale boodschap van de campagne is: Een echte Bob blijft 100% fris en drinkt géén alcohol. Buschauffeur Oordt van de supportersbus van PEC Zwolle, is het met deze boodschap volledig eens. ,,Als je met alcohol op achter het stuur gaat ben je een gevaar voor jezelf en je medeweggebruikers. Ga met mij mee in de bus of maak een BOB-afspraak!”, aldus de heer Oordt. De buschauffeurs vonden het erg leuk om een keer in het zonnetje gezet te worden. ,,Ik vind het niet erg om de BOB te zijn, dat hoort bij het beroep buschauffeur. Maar het is toch leuk dat er een keer aandacht aan wordt gegeven. Privé stem ik altijd met mijn vrienden af wie de BOB is. En als niemand de Bob wil zijn nemen we een taxi”, aldus buschauffeur Reijntjes van de spelersbus van Vitesse.

De rol van clubbesturen

Uit onderzoek blijkt dat circa 20 procent van de mensen die bij een sportkantine wegrijden, alcohol hebben gedronken. Sporters en supporters zijn een goede doelgroep voor de BOB-boodschap; veelal kennen de mensen elkaar, wonen ze bij elkaar in de buurt en gaan ze op ongeveer dezelfde tijd naar een sportclub en weer naar huis. Vitesse Betrokken en PEC Zwolle United ondersteunen de BOB Sport campagne vanuit hun maatschappelijke betrokkenheid. Samen met IrisZorg organiseren ze informatiebijeenkomsten voor clubbesturen. Tijdens de bijeenkomsten krijgen de bestuurders op een interactieve manier meer informatie over rijden onder invloed en wordt gediscussieerd welke rol clubbesturen in de preventie hiervan kunnen spelen.

BOB-promotieteam langs bij sportclubs

De gehele wedstrijd Vitesse – PEC Zwolle stond in het teken van de BOB-boodschap. Voorafgaand aan de wedstrijd lag er een groot doek op de middenstip met de tekst ‘Scoor eerst een BOB!’. Tevens was het promotieteam aanwezig. Een getraind team, met kennis vanuit de gedragspsychologie, bracht op een laagdrempelige en leuke manier de BOB-boodschap onder de aandacht. Zij stimuleren actief het maken van afspraken, gingen in gesprek met de supporters over alcohol en verkeer en namen blaastesten af. Tot eind mei gaat het promotieteam langs bij verschillende sportclubs in Gelderland en Overijssel. Wil jij weten of het campagneteam ook langs komt bij jouw club of ben je benieuwd naar de foto’s? Kijk voor meer informatie op facebook.com/gelderlandveilig of facebook.com/overijsselveilig.

Gerelateerde artikelen

Back to top button