Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Aanbesteding laadpalen in Zwolle naar Vattenfall InCharge

Zwolle – De aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte in Oost Nederland gaat naar Vattenfall InCharge. Nieuw is het proactief plaatsen van laadpalen, het plaatsen van laadpalen in de binnenstad voor bestel- en buurtbusjes en het datagestuurd plaatsen. Met deze aanbesteding ondersteunen provincies Gelderland en Overijssel gemeenten bij de aanleg van voldoende laadpalen om de groei van het aantal e-auto’s bij te houden. De volgende stap is het ondertekenen van de concessieovereenkomst.

De gedeputeerden Helga Witjes (mobiliteit provincie Gelderland) en Tijs de Bree (energietransitie provincie Overijssel), zijn blij dat zoveel gemeenten hebben ingetekend voor deze concessie: 67 van in totaal 77 gemeenten uit beide provincies doen mee. Gemeenten, waaronder Zwolle, zijn nauw betrokken bij deze aanbesteding. Vattenfall InCharge is inmiddels gestart met de voorbereidingen en e-rijders kunnen vanaf 15 maart al een aanvraag indienen. Het gaat om een concessie voor een termijn van 10 jaar, waar Vattenfall InCharge de eerste 3 jaar exclusief mag plaatsen.

Ook Zwolle over op nieuwe aanbieder

Daarmee neemt Vattenfall InCharge het over van Allego, die nu nog de laadpalen in Overijssel en Gelderland plaatst. “We liggen in Zwolle goed op schema om de afgesproken 200 laadpalen voor de periode 2018 tot (1 juli) 2022 te halen, ik verwacht dat we binnenkort de 200e paal in Zwolle in gebruik kunnen nemen. Ik hoop dat we met Vattenfall tempo kunnen blijven maken in het plaatsen van meer laadpalen”, aldus wethouder William Dogger.

Proactief en data gestuurd plaatsen

In elke deelnemende gemeente worden jaarlijks een aantal laadpalen voor de vraag uit geplaatst op plekken waar vraag wordt verwacht. Het gaat per gemeente jaarlijks om aantallen tussen de 1 en 50 laadpalen, afhankelijk van de grootte van de gemeente, het aantal woningen met een eigen oprit en het verwachte aantal elektrische auto’s. Die plekken zijn door gemeenten aangegeven op plankaarten. Dat leidt tot meer snelheid bij het plaatsen. Bovendien worden de laadgegevens gemonitord, zodat ook laadpalen bijgeplaatst worden als het verbruik van een paal boven de 5000 kWh/jaar komt.

Ook in binnensteden en op laadpleinen

Vattenfall InCharge gaat ook laadpalen plaatsen in binnensteden. Ook daar zijn steeds meer elektrische voertuigen die moeten laden, zoals elektrische deelauto’s, bestelbusjes en buurtbussen. Daarnaast komt de concessie tegemoet aan de wens om laadpalen te plaatsen in de publieke ruimte voor e-rijders zonder eigen oprit en aan de vraag naar laadpalen op laadpleinen.

GO-RAL

Provincies Gelderland en Overijssel ondersteunen gemeenten bij het uitrollen van een slim, dekkend en betrouwbaar laadnetwerk onder de naam GO-RAL (Gelders-Overijsselse Regionale aanpak laadinfrastructuur). Onder andere door het organiseren van deze gezamenlijke aanbesteding. Hiermee worden gemeenten ontzorgd en begeleid bij het uitvoeren van de afspraken uit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De GO-RAL valt onder de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Gerelateerde artikelen

Back to top button