Hudson’s Bay tekent lange termijn huurovereenkomst pand V&D Zwolle
Zwolle – Hudson’s Bay Company (HBC) heeft een lange termijn huurovereenkomst gesloten voor het oude V&D pand in Zwolle. Dit heeft de Canadese warenhuis firma vandaag bekend gemaakt.
Het bedrijf gaat de Europese activiteiten uitbreiden en heeft de ambitie om tot 20 warenhuizen in
Nederland te openen in de komende 24 maanden. Samen met de locatie Zwolle zijn ook lange termijn
huurovereenkomsten gesloten voor vestigingen op zeer gewilde winkellocaties in Amersfoort, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Haarlem en Leiden. Amsterdam, Tilburg en Breda waren al verzekerd van de komst van een Hudson’s Bay. Verder komt er van dezelfde firma een warenhuis onder het concept Saks OFF 5TH (discount formule) in Amsterdam.
Zomer 2017
De eerste winkels zullen naar verwachting in de zomer 2017 worden geopend. De expansie in Nederland bouwt voort op de bestaande infrastructuur van HBC in Europa op het gebied van informatietechnologie, inkoop en digitale ondersteuning.
Verhuurder betaalt renovatie pand
De renovatie van de winkelpanden zal vooral worden gefinancierd door de verhuurders van de panden. HBC zal met name investeren in de operationele kant van de vestigingen, waaronder voorraden en medewerkers.
HBC zal met name investeren in de operationele kant van de vestigingen, waaronder voorraden en medewerkers.
Richard Baker, Governor en Chairman van HBC zegt in een toelichting op de plannen: ‘We zijn
bijzonder verheugd de formule, die tot beste warenhuizen in de wereld behoort, Hudson’s Bay
in Nederland te introduceren. Met de acquisitie van GALERIA in 2015 hebben we in Keulen een
Europees hoofdkwartier gevestigd als uitvalsbasis voor toekomstige organische groei in Europa.
Expansie naar Nederland is daarin een natuurlijke stap. Na onze aanwezigheid in België en de
geplande uitbreiding naar Luxemburg, breiden we hiermee onze activiteiten uit naar alle landen
van de Benelux.
In Nederland deed zich de gelegenheid voor hoogwaardige winkelruimtes vast
te leggen op zeer gewilde en aantrekkelijke locaties.
Canada en Nederland hebben een historische band, gebaseerd op langdurige samenwerking en wederzijds respect. Het is voor ons dan ook een unieke gelegenheid om met het Hudson Bay merk de enige hoogwaardige ’s warenhuisketen met een landelijke dekking op de Nederlandse markt te realiseren. ‘
Innovatieve winkelervaring, attractieve merken en excellente service
Jerry Storch, CEO van HBC, licht toe: ‘We zien dat er op de Nederlandse retailmarkt ruimte “
bestaat voor zowel warenhuizen in het premium segment, als voor discountformules. De
en Saks OFF 5TH winkels zullen op de Nederlandse situatie afgestemde winkels Hudson’s Bay
toevoegen, die het beste combineren van fysiek en online winkelen. De ontwikkeling die we in
Nederland voorzien is vergelijkbaar met de situatie in Canada. Daar hebben we met Hudsons ’
Bay een nieuwe, innovatieve winkelervaring geïntroduceerd, met attractieve merken en
excellente service. In Nederland willen we hetzelfde doen, gebaseerd op onze ervaring en ons
succes in Canada, in combinatie met de kennis en expertise van ons Nederlandse
management .’
Banen in retail en bouw
Olivier Van den Bossche, Hoofd van HBCs Europese warenhuisactiviteiten zegt: ‘Met de
introductie van en Saks OFF 5TH op de Nederlandse markt geven we invulling Hudson’s Bay
aan onze strategie van organische groei. Onze Europese retailexperts kennen het Nederlandse
winkellandschap goed. Onze expansie zal naar verwachting meer dan 2.500 banen in de
retailsector en 2.500 banen in de bouwsector opleveren, en 300 miljoen euro aan
kapitaalinvesteringen met zich meebrengen. Daarvan zullen de meeste in de vorm van
incentives worden gerealiseerd door verhuurders. Wij zetten vol in op de Nederlandse markt en
kijken er naar uit met lokale overheden samen te werken aan het realiseren van aantrekkelijke
winkelbestemmingen. ‘