8.000 zandvrachtwagens over de weg voor nieuw rangeerterrein Zwolle

Zwolle – Naast Hogeschool Windesheim ligt het rangeerterrein voor het spoor. Omdat er extra parkeerruimte voor treinen moet komen gaat dit terrein het komende jaar volledig op de schop. Een zeer grote ingreep waarbij het terrein tot 3 meter diep wordt afgegraven. Dat zand wordt met 8.000 vrachtauto’s vervoerd naar een tijdelijke opslag aan de Marslanden. Veel extra verkeer dus voor de buurt en op de IJsselallee.

Parkeerplaats, treinwasinstallatie en technisch centrum

Allart Maijers van ProRail is de projectmanager voor het bouwproject: “Het nieuwe terrein gaat 9 hectare groot worden. Dus het is echt een forse uitbreiding. Er liggen nu ook heel veel sporen maar die zijn voor een groot deel al niet meer in gebruik. Straks wordt het hier een drukte van jewelste”.

Maeijers doelt hiermee op de opstelcapaciteit. Na realisatie van het nieuwe terrein kunnen de vervoerders 200 zogenaamde bakken kwijt. Dit staat gelijk aan 30 treinen met elke 6 wagons.  Die treinen worden ’s avonds op het terrein geparkeerd na de laatste dienst om vervolgens om 6 uur ’s ochtends weer te kunnen vertrekken. Naast de parkeerfunctie komt er ook een treinwasinstallatie en een technisch centrum. Hiermee kunnen de treinen sneller en efficiënter worden schoongemaakt en onderhouden.

Terrein afgraven

Voordat de nieuwe infrastructuur kan worden aangebracht moet eerst het hele terrein worden afgegraven.  Want op drie meter diepte komt over de volledige oppervlakte een vloeistofdichte folielaag.  Zo is het grondwater in het park Engelse Werk beschermd tegen verontreiniging. Belangrijk, want hier wordt drinkwater gewonnen voor de regio Zwolle.

8000 zandwagen transporten

Dit betekent wel dat er zo’n 8.000 transporten met zandauto’s nodig zijn om al het zand  af te voeren naar een depot op de Marslanden en deels weer terug.  “Er rijden zo’n  twintig per uur op de drukke momenten, oftewel iedere 3 minuten 1”, vertelt Maijers. Hij benadrukt dan ook dat iedereen die gebruik maakt van de omliggende wegen en fietspaden extra alert moet zijn op het vele bouwverkeer. “Uiteraard geldt dat ook voor de transporteurs zelf”.

Transport en druk fietsverkeer

ProRail doet er alles aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken. De zandwagens gaan vanaf de IJsselallee via het Hanzeland aan de achterkant van  het Zone-college (Voorheen Groene Welle) langs, om vervolgens via een speciaal aangelegde bouwbrug over de fietstunnel van het Koggepad te gaan. Via deze brug rijden ze rechtstreeks het afgesloten bouwterrein op.

Met de speciale brug over het Koggepad wordt voorkomen dat de vrachtwagens de drukke fietsroute op de Koggelaan moeten kruisen. De vrachtwagens die vertrekken vanaf het bouwterrein  rijden wel voor de groene school langs maar hebben ook dan niet te maken met kruisend verkeer. ProRail heeft het naderend en vertrekkend bouwverkeer expliciet gescheiden.

Het fietsverkeer langs de route wordt met borden gewaarschuwd om voorzichtig te rijden.

Tijdelijke brug voor werkverkeer over Koggepad waardoor de bouwverkeerstroom en fietsverkeerstroom strikt gescheiden zijn – Foto: © Peter Denekamp

Geluid en stof reductie

Ook aan de omwonenden is gedacht. Vanaf de tijdelijke bouwbrug is er een nieuwe geasfalteerde weg aangelegd voor het bouwverkeer. Hierdoor hoeven de vrachtwagens niet over het zand te rijden waardoor er veel minder overlast is van stof en geluid.

Het eerste deel van het rangeerterrein moet eind 2019 klaar zijn.

Aanleg geasfalteerde weg voor het  werkverkeer vanaf tijdelijke brug over het  Koggepad naar de opstelsporen bij Hogeschool Windesheim – Foto: © Peter Denekamp

 

 

Meer bekijken
CRAFT Benelux Sportswear
Back to top button